Studietur: Idræt som social løftestang i London

Tag med på studietur: Sports Marketing Network og Idrættens Konsulenthus inviterer på tre dages inspirerende studietur til London den 25.-27. februar 2020 med fokus på idræt og social inklusion. London er for tiden helt fremme i skoene i forhold til at fremme socialt entreprenørskab i idrætten. 

Goodgym. Få trænet og gør gode gerninger på turen. Oplev det selv på studieturen til Londons fascinerende idrætslandskaber den 25.-27. februar.

Goodgym. Få trænet og gør gode gerninger på turen. Oplev det selv på studieturen til Londons fascinerende idrætslandskaber den 25.-27. februar.

Den danske folkeoplysende idrætsmodel har store fortjenester i forhold til at fremme aktivt medborgerskab og et fritidsliv baseret på lyst og engagement. Til gengæld kan den danske model have glæde af ny inspiration i forhold til, hvordan man bedst engagerer særlige målgrupper i idrætten eller skaber idrætsmiljøer, som rækker ud til mindre privilegerede målgrupper eller idrætssvage borgere, som har brug for egne skræddersyede tilbud eller en ekstra håndsrækning for at finde ind i de traditionelle idrætsfællesskaber. 

På dette felt er Londons dynamiske og mangfoldige hovedstad til gengæld helt fremme i skoene. Et væld af kreative og entreprenante idrætsaktører leverer i disse år programmer for særlige målgrupper. Mange af dem har værktøjskassen fuld af spændende partnerskaber og skæve ideer, som kan få de inkluderende idrætsmiljøer til at bære og tiltrække nye målgrupper til idrætten.

Download informationsfolder om turen
Besøg tilmeldingssiden hos Sports Marketing Network

Londons sociale underskov af idrætsaktører støttes på lige fod med den traditionelle idræt af de kommunale myndigheder og paraplyorganisationen London Sport med den erklærede målsætning at gøre London til verdens mest aktive storby. 

På besøg i Londons skæve idrætslandskaber
Aktørerne i Londons sociale idrætsmiljøer er en fascinerende blanding af professionelle sportsklubber, lokale entreprenører og offentlige eller kommercielle aktører.

Cricket som overklassesport? ikke hos Chance to Shine Street Cricket, som vi besøger på studieturen til London.

Cricket som overklassesport? ikke hos Chance to Shine Street Cricket, som vi besøger på studieturen til London.

På studieturen ’Sport as a tool for social inclusion and change’ i dagene 25.-27. februar 2020 sørger arrangørerne Svend Elkjær fra Sports Marketing Network og Henrik H. Brandt fra Idrættens Konsulenthus for, at deltagerne kommer tæt på en række utroligt spændende idrætsprojekter samt får tid til netværksdannelse, reflektion og diskussioner om det teoretiske og praktiske fundament for socialt inkluderende idræt. Begge arrangører af studieturen har et indgående kendskab til dansk, europæisk og britisk idræt og de dagsordener og tilgange, som præger studieturen.

Turen kommer omkring en lang række forskellige ‘fænomener’ og aktører med forskellige målgrupper og tilgange til social inklusion i idrætten. Hovedoverskrifterne for turens program er følgende:

  • Oplæg og diskussioner modereret af Sports Marketing Network og Idrættens Konsulenthus

  • Greater London Authority - harnessing the power of sport to bring people from different backgrounds together

  • London Sport – working with London’s diverse communities

  • Chance to Shine – aiming to give all children the opportunity to play, learn and develop through cricket

  • Black Prince Community Trust - working in partnership to deliver sessions and programmes for the community

  • Burgess Sport – changing people's lives through sport around Burgess Park

  • Access Sport - helping children to access sport

  • GoodGym – doing good while you are getting fit

  • Greenhouse Sports – changing young lives through sport

  • Premiership Rugby - using professional rugby to improve the lives of one million people by 2021

  • ·Sporting Memories - understanding how the power of sport can reignite and reconnect isolated older people

Kom tæt på britisk idrætskultur
Deltagerne på turen får som led i besøgene en snert af den fascinerende britiske idrætskultur med besøg på blandt andet det ikoniske cricketstadion The Oval samt på Twickenham Stoop Stadium hos rugbyklubben Harlequins. Med forbehold for ændringer i spilletidspunktet bliver der ligeledes mulighed for at opleve ægte engelsk fodboldromantik med besøg til kampen Queens Park Rangers – Derby County i The Championship.  

Har man brug for at få lidt motion på turen, kan man tilslutte sig løbegruppen GoodGym, som i bogstaveligste forstand løber ud til borgere med behov for en hjælpende hånd og gør gode gerninger som en integreret del af træningen. 

Praktisk info:
Download informationsfolder om turen
Besøg tilmeldingssiden hos Sports Marketing Network

Tid og sted:
Studieturen starter tirsdag den 25. februar ved middagstid med udgangspunkt i Premier Inn London hotellet i bydelen Southwark, og den slutter I bydelen Twickenham torsdag den 27. februar.

Pris:  
Kr. 3995,- som betales til Sports Marketing Network, UK (depositum på 25 pct. ved tilmelding).
Inkluderet i prisen er alle måltider under turen, dokumentation, lokal transport (bus).
Tilmelding sker som ‘først til mølle’. Deltagerantallet er på max. 50.

Rejse/overnatning. Bestil selv i god tid:
Transport til/fra London samt indkvartering er ikke inkluderet i prisen.

Deltagerne arrangerer selv rejse og overnatning. Arrangørerne anbefaler, at man ved tilmelding booker sig ind på Premier Inn London, Southwark 135 Borough High Street, London, SE1 1NP, hvorfra studieturen har sit udgangspunkt.

Billetter til fodboldkampen Queens Park Rangers-Derby County. Separat tilmelding.Billet er ikke inkluderet i prisen. Med forbehold for det endelige spilletidspunkt/tilgængelighed af gruppebilletter, må man forvente en pris på 150-200 kr. for en billet (afregnes i London).

Yderligere oplysninger:
Turen er åben for offentlige myndigheder, sociale entreprenører, idrætsorganisationer, idrætsklubber- og forbund, aftenskoler osv. Turen foregår på engelsk, og turen er tilgængelig for deltagere fra alle lande. For yderligere oplysninger (danske deltagere) kontakt Henrik H. Brandt (henrik.brandt@idkon.dk, +45 29210972)